زمانی که بازی پیشین استودیو دک ۱۳ یعنی Lords of the Fallen منتشر شد، بیش‌ترین انتقادی که در کنار مشکلاتی چون بالانس نبودن بازی به آن وارد می‌شد، شباهت بیش از حد این اثر به سری دارک سولز بود. Lords of the Fallen بیش‌تر شبیه به یک تقلید نه چندان خوب از دارک سولز به نظر می‌رسید که سازندگانش تلاش خیلی کمی برای گنجاندن ایده‌های جدید در آن کرده‌اند. به همین دلیل هم با اینکه نمایش‌ها و وعده‌ها در مورد بازی The Surge، ساخته جدید این استودیو، جذاب به نظر می‌رسید، همواره این نگرانی وجود داشت که شاید این بازی هم به سرنوشت Lords of the Fallen دچار شود. اما حالا که بازی منتشر شده، به جرات می‌توان گفت که The Surge علی‌رغم داشتن مشکلاتی، به هیچ وجه یک تقلید ضعیف از سری سولز نبوده و بازی‌ای است که حس و حال مخصوص به خودش را دارد.

برای دانلود از وب‌سایت آپارات اقدام کنید | تماشا در یوتیوب

در اصل این ویژگی، اصلی‌ترین نقطه قوت بازی The Surge محسوب می‌شود. مدتی که در دنیای مدرن و صنعتی این بازی گشت و گذار کنید و به مبارزه با دشمنان و باس‌هایش مشغول شوید، متوجه خواهید شد که این بازی به هیچ وجه حس بازی‌هایی مثل دارک سولز، Bloodborne یا حتی Lords of the Fallen را ارائه نمی‌کند. بلکه به جرات می‌توان گفت که The Surge شبیه به هیچ بازی دیگری نیست و این خلاقیت و ایده‌های نو موجود در بازی، نقطه قوت اصلی این بازی به شمار می‌روند.

بررسی بازی The Surge

با اینکه محیط‌های بازی گاهی تکراری به نظر می‌رسند، اما سازندگان در ارائه یک اتمسفر صنعتی عملکرد خوبی داشته‌اند

یکی از ویژگی‌های جدید بازی The Surge که می‌توان گفت مشابه آن را در بازی دیگری ندیده‌ایم، نحوه به دست آوردن تجهیزاتی از جمله سلاح و آیتم است. برای اینکار خبری از مغازه یا فروشنده‌ای در بازی نیست و در عوض باید چیزی را که می‌خواهید، با قطعه قطعه کردن دشمن به دست بیاورید! برای مثال اگر شما دشمنی را ملاقات کرده‌اید که سلاح جدیدی که شما ندارید دارد، باید سلاح وی را هدف قرار داده و ضربات‌تان را به آن وارد کنید و در نهایت هم سلاح را از بدن دشمن قطع کنید. یا اگر برای قسمت خاصی از بدن‌تان، مثلا سر، نیاز به زره دارید، باید برای جدا کردن سر دشمن اقدام کنید تا شماتیک ساخت زره مخصوص سر را به دست بیاورید و پس از آن برای ساخت این زره اقدام کنید. همچنین در این بازی دیگر خبری از ارتقای جز به جز قابلیت‌های شخصیت اصلی نیست. با کشتن دشمنان یک سری منابع به دست می‌آورید که شبیه به سول‌های سری دارک سولز هستند. با این منابع می‌توانید میزان کلی مصرف انرژی را افزایش دهید تا شخصیت اصلی در استفاده از تجهیزات و ایپملنت‌ها به مشکل نخورد. پس دیگر خبری از ارتقای جز به جز قابلیت‌هایی مثل قدرت، سرعت، انرژی و موارد دیگر نیست. همچنین شما می‌توانید از ایمپلنت‌ها استفاده کنید که وظیفه مواردی مانند ارتقای سطح کلی سلامتی یا انرژی و همچنین بازیابی سلامتی شما در حین نبرد را برعهده دارند.

شاید با این توصیف‌ها اینگونه به نظر برسد که The Surge از حیث المان‌های نقش‌آفرینی سطحی است و خب واقعا هم همینطور است، اما مواردی که جایگزین المان‌های نقش‌آفرینی شده‌اند یک ایده نو به حساب می‌آیند که از قضا به خوبی هم اجرا شده‌اند. مخصوصا که سیستم ساخت و ساز و ارتقای آیتم‌ها در بازی بسیار کامل است و شما را وادار می‌کنند که برای به دست آوردن منابع موردنیاز، دشمنان را کشته یا محیط‌های بازی را به دقت بگردید و این ویژگی‌ای است که برای یک بازی نقش‌آفرینی، امتیاز مثبتی محسوب می‌شود.

بررسی بازی The Surge

علاوه بر این موردی مثل جدا کردن قطعات زره و بدن دشمن، از یک حیث دیگر نیز حائز اهمیت است و آن هم اینکه باعث شده گیم‌پلی بازی به مراتب عمیق‌تر و تاکتیکی‌تر شود. بازی The Surge مانند سری سولز یک بازی نسبتا سخت به حساب می‌آید و داشتن برنامه برای کشتن دشمنان بسیار حیاتی است. حال زمانی که با یک دشمن رو‌به‌رو می‌شوید، بازی گزینه‌های مختلفی را پیش روی‌تان قرار می‌دهد. اینکه مثلا برای به دست آوردن زره یا آیتمی خاص سراغ قسمت‌های زره‌پوش دشمن بروید و یک مبارزه سخت را به جان بخرید یا اینکه بی‌خیال تجهیزات شده و با هدف قرار دادن قسمت بدون پوشش بدن دشمن، مبارزه را به نفع خود برگردانید. این قبیل انتخاب‌ها همواره ذهن شما را در بازی مشغول کرده و باعث می‌شوند که برای هر نبرد، حتی نبرد با ساده‌ترین دشمنان، برنامه داشته باشید و این یک ویژگی خوب برای بازی است.

اما با وجود این ویژگی‌های مثبت خیلی خوب، همه چیز در The Surge آنقدر هم بی‌نقص نیست. یکی از ایراد‌های گیم‌پلی و مبارزات بازی، تنوع نسبتا پایین دشمن‌ها است. این قضیه باعث می‌شود که گاهی از مبارزه کردن با دشمنانی تکراری که رفتاری تکراری هم بروز می‌دهند، حوصله‌تان سر برود. مساله بعدی که تاثیر منفی آن به مراتب از تنوع پایین دشمنان بیش‌تر است، زاویه واقعا بد دوربین بازی در یک سری از صحنه‌ها و همچنین مشکلاتی در زمینه قفل کردن دوربین روی دشمن است. زوایه بد دوربین مخصوصا در قسمت‌هایی که فضای کوچکی دارند، کاملا به چشم می‌آید و باعث می‌شود که دوربین تا حد خیلی زیادی روی شخصیت اصلی زوم کند و در نتیجه دید شما از محیط و دشمنان محدود شود و توسط دشمنی کشته شوید که حتی نمی‌توانید او را ببینید! این قضیه در مورد قفل کردن روی دشمن هم صدق می‌کند و تا زمانی که فقط با یک دشمن رو‌به‌رو هستید، همه چیز بدون نقص است اما زمانی که تعداد دشمنان همزمان بیش‌تر شود، کلید سوییچ سریع بین آن‌ها در اکثر اوقات به درستی کار نمی‌کند و در نتیجه سوییچ کردن به نزدیک‌ترین دشمن کار سختی می‌شود و همین امر کشته‌شدن یا زخمی‌شدنتان را در غیرمنطقی‌ترین حالت به دنبال دارد.